Tuesday 27 December 2011

Memberi hadiah akan menjadi KAFIR?


 
      Dimana faktwa mengatakan pemberian hadiah adalah kafir. Amalan memberi hadiah adalah baik dan tak pulak sampai menjadi kafir. Memberi hadiah akan mengembirakan orang ygang menerima.. adakah kita menzaliminya? Rasa nak gelak bila terbaca Otak Tuan Sidiq  punya pandagan. Dimana dia mendapat fakta mengatakan memberi hadiah adalah kafir. 
      Sekiranya memberi hadiah adalah kafir maka dengan secara tak lansung yg menerima hadiah itu pun pasti kafir ... dan cuba kita fikirkan kembali yang Datuk Nik Aziz Nik Mat pernah menerima hadiah dari pihak tertentu untuk pergi ke Mekah untuk menunaikan haji... Adakah Datuk Nik Aziz pun kafir? Pasti melompat Datuk Nik Aziz bila mendengar fatwa macam ini kerana beliau baru saja dapat title (Nabi) ...masyaallah.. sesat ke apa Otak Tuan Sidiq atau aku salah tengok/baca. 
      Andai aku salah baca/tengok pe,baca yang lain macam mana pulak? Pening bila sesenang seseorang rakan sesama ISLAM mengkafirkan kita sesama ISLAM. Dimanakah letaknya akidah dan ahlak orang yg berkata demikian sebab Nabi Muhammad SAW tak pernah mengkafirkan orang ISLAM dan yg bukan ISLAM masa di zaman beliau. Tambahan Nabi Muhammad SAW tak pernah mengatakan ada NABI selepas beliau... jadi dari mana datangnya pengANUGERAHAN NABI tersebut.. fikirkan dengan waras..
      Jadi untuk tidak ada yg akan mengkafirkan/menaikan taraf seseorang insan kepada taraf tertinggi NABI, marilah kita beramai2 mendoakan orang yg berkata demikian akan balik kepangkal jalan. Sebab kalau ditegur nanti kita pulak akan dikatakannya munafikun sebab kaum kerabat  puak ini tak kan boleh terima apabila mereka di tegur kerana apa yang mereka buat semuanya betul. Mereka tak kan menerima apa2 pun teguran kita kerana mereka menanggap diri mereka sudah TERLEBIH pandai.

2 comments:

  1. adoi....hahaha..apo kono eh jang oi...bie lah gaya org naif...

    ReplyDelete
  2. ontahler Eza... den pun tak tau... gegegereeeeeee

    ReplyDelete